جمعه ؛ 30 شهريور 1403
18 اسفند 1397 - 10:43

اعتبار بخشی به برابری در برابر قانون

در جامعه امروز با پدیده‌ای به اسم سلبریتی‌ها مواجه هستیم که به یمن برخورداری از شهرت و همچنین ثروت به سطحی از نفوذ دست یافته اند.
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 2459

در جامعه امروز با پدیده‌ای به اسم سلبریتی‌ها مواجه هستیم که به یمن برخورداری از شهرت و همچنین ثروت به سطحی از نفوذ دست یافته اند. گر چه برخی از آنان از این نعمت برای امور خیریه و مثبت استفاده می‌کنند که مشارکت در جمع آوری کمک برای افراد نیازمند و یا آسیب دیدگان حوادث خسارت بار از آن جمله است. اما برخی دیگر از این افراد دچار نوعی توهم، تکبر و خودبرتر بینی و کیش شخصیت شده و به رفتار‌های خودخواهانه روی آورده و در این مسیر هیچ حد و مرزی حتی قانون را به رسمیت نمی‌شناسند. به عنوان نمونه اقدام زشت و غیر منطقی یک چهره فوتبالی را می‌توان مثال زد که وقتی مامور وظیفه شناس راهور به دلیل ارتکاب تخلف (سرعت غیر مجاز در یکی از بزرگراه ها) قصد اعمال قانون برای وی را دارد با تصویر برداری از رفتار قاطعانه مامور و پخش آن در فضای مجازی قصد تخطئه و واژگون نمایی این داستان را داشت که خوشبختانه با واکنش بجا و بهنگام افکار عمومی مواجه و مجبور به عقب نشینی و عذر خواهی گردید. همچنین حمایت مسئولان از این مامور وظیفه شناس اجازه حمایت بی جای برخی مدیران و مسئولان دارای نگرش صنفی و بخشی را نداد و این اقدام ناشیانه عنصر خلافکار منجر به انزوای او و احساس فشار از شماتت گسترده اجتماعی شد.

چنین رخدادی دارای پیام‌ها و درس‌هایی است که می‌تواند به اقتدار مجموعه‌های دست اندرکار حفظ امنیت عمومی کمک کند. از جمله اینکه:

۱-وظیفه شناسی و اعمال قانون توسط ماموران برای افراد ذی نفوذ و مدعی پرستیژ و اعتبار اجتماعی چنانچه منطقی باشد مورد تایید بوده و از حمایت گسترده افکار عمومی برخوردار است؛

۲-انجام وظیفه از سوی ماموران در شرایطی که برخی عناصر ذی نفوذ به دنبال فرصت طلبی هستند مستلزم حمایت مسئولان و فرماندهان بوده و چنانچه این حمایت اعمال شود نه تنها موجب دلگرمی و تشویق مامور محسوب می‌شود بلکه به فرصت طلبان متکبر نیز پیام قدرت داده و آنان را وادار به تصحیح ذهنیت و رفتار ناهنجارش می‌سازد؛

۳-ثبت تصویر و مستند سازی انجام وظایف و ماموریت‌های قانونی ماموران ناجا یک فرصت طلائی است که پاسخگوی بسیاری از شبهات و ادعا‌های عناصر متقلب به حساب می‌آید؛

۴-برابری در مقابل قانون یک اصل نهادینه شده در جامعه امروزی است که هیچ استثنائی برای آن وجود ندارد و زمانی که برای افراد ذی نفوذ اعمال شود از حمایت گسترده و عمومی نیز برخوردار است. به عبارتی اعمال قانون بر مدعیان نفوذ و پرستیژ اجتماعی، برای مردم، حکومت و مجریان قانون اعتبار تولید می‌کند و لذا هیچ ماموری نباید از انجام وظیفه قانونی خود در برابر هیچ کس هراسی داشته باشد.

۵-بروز توهم خود برتربینی و داشتن حاشیه امن و مصونیت از هر گونه پیگرد و برخورد قانونی در برخی گروه‌ها و افراد یک آسیب پر خطر است که هیچ اقدامی مثل مواجهه قانونی نمی‌تواند آن را درمان کند و چنین اقدامی مستلزم شجاعت و رشادت ماموران حفظ قانون و همچنین حمایت رده‌های بالا دستی است که در این مورد به خوبی به اثبات رسید.

بی اعتنائی به قانون و تهاجم علیه ماموران حفظ نظم و قانون با توهم خود برتر بینی و یا ضعف اقتدار دستگاه‌های حفظ نظم و قانون می‌تواند پیامد‌های خسارت باری برای کل جامعه به بار آورد که برای پیشگیری از آن چاره‌ای جز قاطعیت در اعمال قانون به ویژه در مورد دانه درشت‌ها و ذی نفوذان نیست؛ و چنین قاطعیتی برای سایر گروه‌ها و اشخاص نیز پیام روشن دارد.

ارسال نظرات